Saturday, October 3, 2015
Ketuanan Islam di Malaysia & pengajaran daripada Empayar Mughal
Isu pembesar suara di Pulau Pinang.
Isu Hudud Kelantan dan Khutbah Pahang.
Isu Perhimpunan Merah.
Isu perpecahan Pakatan Rakyat.
Semua isu di atas mempunyai satu persamaan:
Mengatakan ketuanan Islam.
Pejuang-pejuangnya mengatakan, bahawa Islam sebagai agama rasmi negara, perlu mempertahankan Islam dan tidak harus bertolak ansur dengan yang belum Muslim.
Memang betul Al-Quran kata Ummah Islam ialah sebaik-baik ummah. Tetapi tidak bermakna anda boleh menganggap penganut agama lain kasta lebih rendah.
Stigma Islam itu agama rasmi negara, Islam itu tuan kepada belum Islam maka boleh buat apa sahaja, harus dibuang.
Bukankah Islam itu rahmat buat semua?
Kita berkongsi negara. Muslim di negara ini bukanlah majoriti besar pun. Lebih sedikit daripada separuh sahaja. Maka sokongan belum Muslim adalah sesuatu yang besar yang wajar diambil kira.
ISU PEMBESAR SUARA DI PULAU PINANG
Ramai pendekar papan kekunci mengutuk DAP, mengatakan seharusnya kerajaan dan Mufti tidak bertolak ansur langsung terhadap aduan tentang pembesar suara Masjid menganggu.
Isu ini sudah banyak di media sosial. Ringkasnya, adalah sunnah, untuk tidak membaca Al-Quran dengan kuat hingga mengganggu orang lain, apatah lagi kuliah agama.
Pernah anda berhenti dan solat di masjid ketika dalam perjalanan? Sudah solat di beranda, dalam dan luar itu dipasang dengan kuat (bukan ramai orang pun) ketika kuliah agama, yang bacaan dalam solat itu tidak dapat didengar langsung walaupun sudak meninggikan suara. Mereka yang qiyam bersendirian berhampiran masjid juga pasti akan faham isu ini.
ISU HUDUD KELANTAN DAN KHUTBAH PAHANG
Mereka juga menyorak JAIP yang secara jelas mengatakan bahawa DAP adalah parti yang jelas menentang Islam, termasuklah portal pejuang Melayu-Islam ISMAWeb yang menggelar DAP sebagai "cauvinis dan rasis" dan Dewan Ulama PAS Perak menyokong tindakan mufti yang enggan meminta maaf kepada DAP.
Aku jelaskan beberapa perkara.
1. Bukan tempatnya. Sekalipun mufti tersebut ingin menyatakan tidak puas hatinya terhadap DAP, khutbah bukan tempatnya. Keluarkan kenyataan. Tunjukkan bukti beserta dalil yang sesuai dengan keadaan Malaysia. Samanlah. Ambil tindakan. Negara kita mempunyai undang-undang.
Terhadap syiah anda berani, dengan hujah ajaran sesat. Terhadap DAP mengapa tidak melakukan perkara yang sama? Bukankah menentang Islam itu lebih besar daripada menyebarkan ajaran sesat, Ayah Pin contohnya?
2. Hormat institusi Mufti, kata pejuang papan kekunci.
Semua manusia membuat kesilapan. Adakah apa-apa yang dilakukan oleh institusi Mufti tidak boleh dipertikaikan? Ada DAP mengeluarkan kenyataan hendak siku lutut, mencarut?
Tidak. Mereka cuma mengatakan, ini fitnah, sila tarik balik kenyataan atau saman. Pun sudah ditarik balik samannya untuk berbincang.
Agamawan bukan Tuhan.
3. Penggunaan mimbar untuk menyerang mana-mana parti politik secara terang, adalah menyalahgunakan mimbar dan melanggar etika demokrasi. Anda boleh perli, tapi jangan sebut nama.
"Lebih mengecewakan, ramai umat Islam menyertai UMNO walaupun jelas banyak korupsi."
Cantik ke bunyinya? Walaupun aku tidak bersetuju dengan UMNO, aku tak rela mimbar dijadikan tempat kempen parti politik walaupun menentang UMNO. Sebut isu, bukan melabel.
Dah lah anda wajibkan semua khatib bawah seliaan JAIP menyampaikan teks itu, jika tidak, boleh diambil tindakan.
Tentang hudud, boleh baca di sini:
www.thestar.com.my/Opinion/Columnists/Reflecting-On-The-Law/Profile/Articles/2014/05/01/Hudud-test-for-the-Constitution/
Banyak perkara yang perlu diubah dalam perlembagaan dan negara untuk adakan hudud. Jadi, mempunyai majoriti yang besar adalah penting. Maka, tak boleh nak tolak tepi golongan belum Muslim sebagai penentang Islam begitu sahaja. Kerana, nak tak nak, kita perlukan sokongan mereka untuk ini.
Lagipun, ramai mempertikaikan ketelusan sistem legislatif di Malaysia. Tentang "Bebas Anwar", Khir Toyo dipenjara 12 bulan, Altantuya dan sebagainya. Jika kehakiman selalu dipertikai, bagaimana pula hendak memberi kuasa kepada mereka untuk laksanakan hudud?
KISAH AURANGZEB DAN KERUNTUHAN EMPAYAR ISLAM MUGHAL
Aurangzeb merupakan seorang pemerintah empayar Mughal di India, sebuah empayar Islam yang penduduknya berbilang agama.
Beliau merupakan pemimpin yang patuh syariah, membatalkan segala undang-undang liberal, memperkenalkan kembali undang-undang syariah.
Beliau mengharamkan muzik, joget, nyanyi (ketiga-tiga yang amat penting dalam Hinduism) arak, dadah dan lain-lain. Selain itu, terdapat sebahagian kuil Hindu yang dirobohkan dan kuil baru dilarang untuk dibina untuk tunjuan politik, bukan keagamaan.
Beliau juga menentang kegiatan Sufism ekstrem. Beliau merupakan pemimpin yang zuhud, tidak bermewah mewah.
Beliau juga menghapuskan cukai yang tiada dalam Islam (ada yang mengatakan beliau memperkenalkan kembali jizyah dan meminta bukan Muslim membayarnya).
Beliau tidak menggunakan perbendaharaan negara sedikitpun. Malah bekerja membuat topi dan menulis Al-Quran untuk menyara hidup.
(Sumber, lostislamichistory. Sejarawan Barat mengatakan lebih banyak perkara tidak baik berkenaan beliau seperti membunuh Sufi dan lawan politik, tetapi kita abaikan fakta ini.)
Kelihatan seperti baldatun tayyibah bukan?
Namun, akibat tindakan yang kelihatan seperti menentang kebebasan beragama dalam empayar Mughal ini, banyak pemberontakan berlaku termasuklah oleh golongan Sufi.
Pemerintahan beliau dikira sebagai titik akhir kestabilan empayar Mughal, dan selepas itu tiada lagi pemimpin Mughal yang berjaya menyelamatkan empayar tersebut sehingga jatuh.
PERKAITAN DENGAN ISU
Perkaitannya, aku mahu anda semua fikir, mengapa agaknya Aurangzeb ini ditentang? Bukankah undang-undang Islam itu adil buat semua? Bukankah mengharamkan arak itu bagus?
Mengapa tidak menjadi "baldatun tayyibah wa rabbun ghafur" itu?
Islam kan mulia dan memuliakan.
Aurangzeb kan pemerintah.
Negara dia kan negara Islam Mughal.
Islam kan tuan ketika itu.
Suka hati dialah nak laksanakan Syariah bukan?
Hal ini bangkit kerana kegagalan Aurangzeb menjelaskan kepada bukan Muslim dalam empayarnya tentang kebaikan dan keindahan Islam dan syariah, juga kegagalan Aurangzeb memberi kebebasan beragama kepada agama lain.
Beliau secara tak langsung membuat musuh, bukan memanfaatkan perbezaan itu sebaiknya.
Kekurangan hikmah dalam menghamparkan Islam kepada masyarakat Hindu itulah punca kejatuhan Mughal.
Kerana akhirnya, mereka menganggap Islam itu menekan. Islam itu ganas. Islam itu tidak toleran. Semua kerana salah tafsiran terhadap Syariah yang diperjuangkan oleh Aurangzeb.
Musuh politik Aurangzeb berkumpul di kuil, Aurangzeb meruntuhkannya. Logiknya apa tindakan musuh politik tersebut? Memberontak.
Maka, inginkah kita melakukan kesilapan yang sama?
Laksanakan Hudud segera. Siapa menentang, menentang Islam!
Seru dalam khutbah. Beritahu semua, mereka ini penentang Islam. Ini perang suci.
Lantaklah apa yang ada dalam perlembagaan, asalkan Hudud ada. Ahli Parlimen tak setuju? Biar. Yang penting usaha ada, walaupun tahu takkan berjaya tanpa majoriti besar.
Tegur Mufti? Orang Islam ancam saman mufti? Tidak hormat, menghina institusi Mufti! Pengkhianat agama!
Haramkan penggunaan pembesar suara selain azan dan iqamah? Belum muslim tidak setuju dengan hudud? Kita negara Islam! Mengapa harus tunduk kepada KAFIR?! Mereka KAFIR HARBI kerana menentang hudud dan menghina mufti.
Ramai Cina turun Bersih? Penentang Melayu! Turun ke Petaling Street! Laungkan Allahu Akbar!
Kamilah pejuang Islam!
Oh ummatku...
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment