Thursday, September 1, 2011

Merdekakah kita?



Merdeka. Sudahkah kita merdeka? Ye, mestilah. Tak kan dah 54 tahun merdeka pun tak tahu lagi.

Sudahkan minda kita merdeka? Sudahkah hati kita merdeka? Sudahkah politik, sosial, dan ekonomi kita merdeka? Errr...

Ya, tak dinafikan, memang kita sudah merdeka secara fizikal. Namun, kita masih dijajah hakikatnya.

Kita lihat penjajah, kita lihat realiti masyarakat kini. Adakah kita mengikuti, beridentiti dengan identiti penjajah ataupun identiti kita sendiri.

Bila kita hendak berpakaian, adakah kita ikut fesyen kita? Adakah berskirt pendek itu identiti kita? Tidak! Sebenarnya, ianya identiti barat! Siapa boleh nafikan berskirt, berseluar jeans, berpakaian ketat itu datangnya daripada barat? Pernah anda lihat gambar orang dahulu berpakaian seperti tidak berpakaian.

Bila kita hendak bersolek, kita bergincu, dye dan sebagainya. Majoriti masyarakat kini rambutnya ber"dye", blonde,  merah, ungu, perang dan pelbagai warna lagi. Bila barat memperkenalkan men"dye" separuh, kita pun ikut. Separuh perang separuh hitam. Bila barat memperkenalkan style rambut cacak ditengah ataupun "punk" kita pun, apa lagi, ikut lah. Terima kasih kepada pihak barat.

Malas nak cakap panjang mesti ada yang mengatakan penulis ni, kuno, jumud, tertinggal arus globalisasi dan sebagainya. Namun kita harus sedar, Melayu kini melambangkan Islam di Malaysia. Apa yang tinggal dengan perkataan "Melayu" selain namanya sahaja jikalau kita mengikuti tindak tanduk penjajah? Kalau dulu Melayu berbangga menjadi lubuk budi bahasa, berbangga dengan kesultanannya, berbangga dengan sopan santunnya, berbangga dengan ilmunya dan juga bahasanya. Tapi Melayu kini, budi bahasanya, kesopanannya entah kemana, Bahasa Inggeris dimartabatkan terlebih (contoh: Semakin banyak keluarga yang berbahasa Inggeris dirumah). Bukan ingin menidakkan kepentingan bahasa Inggeris, namun, berpada-pada lah. Ilmunya, erhh... malas nak kata. Yang tidak mahu belajar, yang tidak menumpukan perhatian dalam kelas, Melayu... Kalau Cina boleh berbangga dengan pengusaan dalam bidang perniagaan, automobil, kejuruteraan, dan pertanian, India dengan industri guaman, tekstil dan makanan, Siam dengan kedai makan yang sentiasa penuh, Acheh dengan kedai runcit dan kedai gunting rambutnya. Buruh dikuasai oleh orang Indonesia dan Bagladesh. Melayu? Perubatan? pun sudah banyak doktor pakar daripada kaum Cina dan India. Melayu? Nelayan, kerani, arhh.... Opss, jangan lupa, pengedar, penagih dadah, ahli politik yang sering menuduh, menfitnah, memburukkan saingannya (bukan semua. Harap maklum).

Bangkitlah wahai Melayu sekalian! Apa gunanya berbangga dengan perkataan "Melayu" kalau hanya pada namanya sahaja?! Buat apa berjuang untuk memartabatkan melayu kalau kita tidak merdeka dengan penjajahan yang halus ini?



Selamat menyambut kemerdekaan ke-54 dan Salam Aidil Fitri. Semoga kemerdekaan ini pemangkin kemerdekaan secara menyeluruh, secara total.

No comments:

Post a Comment