Tuesday, May 27, 2014

Tiada solat tanpa toma'ninah



Pernah suatu ketika Nabi SAW meminta seorang sahabat solat semula. Selepas beberapa kali beliau solat, Nabi masih meminta beliau solat semula kerana "Sesungguhnya engkau belum solat." Sehingga sahabat tersebut tanya kepada Rasulullah, mengapa dikatakan dia belum solat?

"Tiada solat kecuali dengan toma'ninah."

****
Toma'ninah. Iaitu ketenangan. Selalu orang kita mentafsirkan toma'ninah sebagai berhenti sekejap sebelum rukun seterusnya.

Tetapi apa yang pasti, toma'nimah adalah tenang. Tiada solat tanpa ketenangan. Jika kita ruku' dan sujud sejam pun tak dikira jika tidak mempunyai ketenangan.

Kita? Agaknya jika nabi berkata kepada kita, "Sesungguhnya engkau belum solat," mau kita mengamuk kata "Dah solat dah tadi!" Namun inilah generasi sahabat yang unggul. Mereka taat dan akur.

Kita? Jika Nabi muncul di masjid-masjid kita, terutamanya di surau tempat kerja, tentu ramai yang Nabi paksa solat semula. Kerana hati kita tidak tenang. Kerana hati kita banyak dosa. Kerana kita terbelenggu dek fatamorgana nikmat dunia.

Kita? Ramai yang solat tergesa-gesa. Kalau nak pergi dating bukan main lama pun takpa. Kalau jumpa Pencipta secepat mungkin nak ditamatkannya. Padahal dosa banyak macam buih di lautan lagaknya.

Patutlah solat yang sepatutnya mencegah perbuatan keji dan mungkar tidak memberi kesan terhadap kita. Kerana jasad solat tetapi ruh ntah ke mana. Ruku' dan sujud kadangkala bolrh termengah terlalu segera. Mata dan hati memelilau ke alam fana.

Argh! Diterimakah solat kita? Ayuh perbaiki solat kita!

No comments:

Post a Comment