Tuesday, June 23, 2015

Qunut Nazilah sudah tidak lagi relevan



(Nabi Musa berkata: "Wahai kaumku, masuklah ke Tanah Suci (Palestin) yang telah diperintahkan oleh Allah untuk kamu ; dan janganlah kamu berbalik undur ke belakang, maka kamu kelak menjadi orang-orang yang rugi".

Mereka menjawab: "Wahai Musa di negeri itu ada kaum yang gagah perkasa, dan kami tidak akan memasukinya sehingga mereka keluar daripadanya; jika mereka keluar daripadanya, maka kami akan masuk".

Berkatalah dua lelaki antara orang-orang yang takut, lagi yang telah diberi nikmat (taufik) oleh Allah kepada keduanya: "Seranglah mereka melalui pintu itu, kerana apabila kamu memasukinya maka sudah tentu kamulah orang-orang yang menang; dan kepada Allah jualah hendaklah kamu berserah (setelah kamu menyerang), jika benar kamu orang-orang yang beriman"

Mereka berkata: "Wahai Musa, sesungguhnya kami tidak akan memasuki negeri itu selama-lamanya selagi kaum itu masih berada di dalamnya; oleh itu pergilah engkau bersama Tuhanmu dan perangilah mereka. Sebenarnya kami di sinilah duduk menunggu".

Nabi Musa berkata: "Wahai Tuhan! Sesungguhnya aku tidak dapat menguasai selain daripada diriku sendiri dan saudaraku (Harun); oleh itu pisahkanlah antara kami dengan kaum yang fasik itu".

Allah berfirman: "Sesungguhnya negeri itu diharamkan kepada mereka memasukinya - selama empat puluh tahun, mereka akan merayau-rayau dengan bingungnya di padang pasir (Sinai); maka janganlah engkau berdukacita terhadap kaum yang fasik itu".

[Al-Maidah 21-26]

****

Aku setiap pagi dengar bunyi penggera (baca: alarm) milik rakan sebilikku iaitu nasyid Qunut Nazilah nyanyian UNIC tak silap.

Cumanya pagi ini aku perasan, sebenarnya mirip benar situasi kita dengan kaum Bani Israel itu.

Kita enggan bertindak untuk menyelamatkan ummah.

Kemudian kita hanya berdoa dan terus berdoa. Memohon kepada Allah agar ummah dimenangkan.

Pergilah, warga Palestin dengan Tuhanmu dan perangilah! Kami tunggu.

Pergilah, warga Rohingya dengan Tuhanmu dan perangilah! Kami tunggu.

Pergilah, warga Uighur dengan Tuhanmu dan perangilah! Kami tunggu.

Maka di sini masalahnya kita. Orang kafir itu memang kafir harbi. Mereka memang akan menentang ummah Islam. Samada kita hendak jadi orang yang menang, atau kita hendak merayau-rayau dengan bingung seperti keadaan sekarang.

Bukankah kita dapat lihat sekarang ini ramai daripada ummah kita tidak lagi mempunyai pedoman hidup? Mereka bertuhankan harta dan hedonisme serta bingung dan kosong.



Itulah bukti kebenaran Al-Quran sudah tunjukkan, bagaimana Bani Israel, begitulah kita. Mereka degil, mereka merayau-rayau bingung. Kita degil, kita pun merayau-rayau bingung.

Ingatkan Al-Quran itu sia-sia?

Tahukah anda, kata Al-Qurtubi, ulama' bersepakat bahawa jika terdapat sebuah wilayah ummah yang diserang, maka wajib bagi penduduk di situ menentang tak kira orang tua mahupun wanita.

Jika mereka tidak mampu mempertahankannya, kewajipan itu jatuh kepada wilayah-wilayah sekelilingnya. Jika mereka tak mampu juga, kewajipan itu jatuh kepada yang sekeliling wilayah tersebut.

Dan seterusnya. Dan seterusnya.

Kerana itu kita lihat ummah di Palestin wanitanya pun berperang. Itu kewajipan mereka.

Maka kita lihat sekarang, masing-masing negara Islam diuji. Jiran kepada negara-negara Timur Tengah terdapat Palestin. Jiran kepada negara-negara Asia Tengah terdapat Uighur. Jiran kepada negara-negara Asia Tenggara terdapat Rohingya.

Masing-masing sudah dapat dilihat tidak mampu menentang penjajah dan penguasa zalim mereka.

Maka tugas kita untuk menentang mereka dan menghentikan kezaliman itu daripada terus berlaku atas apa cara sekalipun.

Tak kesahlah semangat ASEAN tidak membenarkan. Semangat manusiawi dan semangat ISLAM menyuruh. Maka apa hak kita hendak menolak?

Kalau doa sahaja memadai, anda ingat Allah tak nak kabulkan doa Syeikh Abdurrahman As-Sudais Imam Masjidil Haram yang mendoakan ummah setiap kali Ramadan merintih di hadapan Kaabah?

Apa guna ada kapal selam dan kapal perang kalau musuh ada di depan mata membunuh saudara, duduk diam?

Bab ini aku memang hormat kepada Erdogan. Itulah pemimpin yang lelaki. Sedikit lucah tetapi itulah hakikat.

Saat tiada siapa kesah langsung tentang Rohingya, mereka menjadi pingpong manusia dimainkan oleh Indonesia, Malaysia dan Thailand, Turki muncul dengan kapal-kapal perang mengambil mereka walaupun terpaksa mengharungi lautan Mediterranean, Laut Merah, Lautan Hindi untuk sampai ke perairan Nusantara ini.

Lebuh teruk lagi apabila ada yang melabel orang Rohingya dan imam-imam Palestin yang datang ke Malaysia sebagai pengecut yang lari daripada medan perang. Padahal yang bacul itu kita. Jiran tak guna!

Qunut Nazilah itu untuk pejuang. Kerana itu ayat pertamanya "Ya Allah kami letakkan kamu di batang leher musuh-musuh kami".

Kalau kita, kita ada musuh ke? Nampak macam kawan saja. Tidak bergaduh, siap boleh berikan bantuan ekonomi pula.

Bantu.

Berikan sumbangan.

Boikot. Sanggup anda membeli dengan mereka yang membantu pembunuh saudara anda?

Tingkatkan kesedaran.

Gesa pemimpin kita mengambil tindakan diplomatik. OIC itu patut malu akan kebaculan dan kedayusan mereka. 

Suruh kepada makruf dan cegah mungkar. Ingat Allah nak menangkan ummah kalau semua asyik leka bermain PS dan handphone, akhlak lebih buruk daripada binatang (gaduh di bazar Ramadan, membazir, tak datang persidangan parlimen, tidak tutup aurat dan lain-lain) . ibadah entah ke mana?

Doa sahaja takkan ke mana. Tak dinafikan doa juga usaha. Allah mahu melihat usaha lebih daripada itu.

Ramadan kareem!

No comments:

Post a Comment