Thursday, June 26, 2014

Di sebalik kecewa


Kecewa di atas kecewa. Putih mata. Yang dikejar tak dapat yang dikendong berciciran begitu sahaja.
Kadangkala kita terlalu kecewa, terlupa nikmat lain yang dikurniakan kepada kita. Yang membolehkan kita hidup terus suka bahagia pengubat duka lara petunjuk sepanjang masa. 
Meniti titian nikmat yang luas seluas laut yang tiada penghujungnya, sering kita tangisi dan menungkan lubang kecil di sana sini melayani rasa putus asa bergelojak di hati padahal titi itu masih kukuh untuk dijalani. Malah ada yang sanggup terjun dalam lubang akibat kekecewaan tinggi menaungi diri. 
Bagi mereka yang beriman, kekecewaan mereka tidak kekal lama kemudian. Seusai pengaduan kepada Tuhan, segala isi hati diluahkan, doa dititipkan penuh harapan, hidup baru terus dimulakan dengan tunas harapan subur menghijau menyegarkan tubuh badan. 
Terus mencari tanda-tanda yang Tuhan berikan sebagai petunjuk buat diri yang kesesatan. Terasa kosong menanti giliran sedang sebenarnya Tuhan menghidangkan lapangan untuk hambaNya berfikir akan kejadian Tuhan yang beraneka rupa dan perlakuan. 
Tinggalkan bisikan syaitan durjana. Anggaplah Allah memberi peluang kedua agar kita kembali kepadaNya seusai kita menjauhkan diri seberapa lama terikat dengan dunia fana. Memberi peluang menilai semula dosa sengaja seolah mencampakkan diri ke dalam neraka. 
This poetry is for:
1. Fellow JPJ Test candidates that failed his or her test today.
2. My beloved band of brothers, 2NT that will take their report card tomorrow. May Allah ease.
3. All Al-Aminians who will take their report card tomorrow. May the future be the best for us.
4. My beloved sister although she had nothing to be "kecewa" of.
5. My beloved Mak and Abah who will take MY report card tomorrow. May Allah grant you an extremely high level of beautiful patience.


Ah. penat bermadah bicara. Hari ini penuh peristiwa. Tidak hadir ke sekolah (cakap jelah ponteng! Bajet nak bunyi sopan aje...) sia-sia. Menanti bukan main lama. Daripada jam 10 sehingga pukul 6 setengah lamanya. Puas main 2048, mengaji dan minum air pelbagai perisa. Kalaulah air itu percuma kan bahagia. 

Kononnya rancang mula pukul 10 habis dalam pukul 2. Boleh datang sekolah belajar Kimia, pergi tahfiz sat dan ke Usrah yang menganjurkan jamuan pula. Ini habis pukul 6:30, melepaslah segalanya.

Yang dikejar (lesen) tak dapat. Yang dikendong (Addmaths, Fizik, Kimia, jamuan...eh, Usrah...) berciciran. Kekecewaan di atas kekecewaan. Ulangan ujian? 14 Ogos 2014, lebih sebulan. Tambah kekecewaan.

Benarlah kata-kata di belakang kereta Ujian JPJ, "Pemandu sedang diuji". Rasa benar teruji. Bukit dan letak kereta sudah dilalui. Sampai ke pusingan 3 penjuru, sepatutnya yang paling mudah itulah yang menjadi penghalang antara aku dan lesen yang dinanti-nanti.

Jika lulus, pemandu akan diuji samada dia bersyukur atau kufur. Jika dia gagal, pemandu akan diuji samada dia redha atau terus kecewa. Aku tergolong dalam golongan kedua.

Jadikanlah segala kegagalan anda sebagai batu loncatan anda untuk mencapai gemilang. Carilah hikmah Tuhan di kala susah mahupun senang. Jangan sesekali putus asa walau apapun merintang. Allah menjadi saksi begitu juga bintang-bintang, yang kita akan terbang melayang menuju gemilang menjadi bintang yang bukan binatang.

Mungkin dengan gagalnya aku, aku lebih merendah diri dan tidak terlalu hidung tinggi. Mungkin dengan gagalnya aku, Ramadanku akan lebih dihayati. Tuhanlah yang Maha Mengetahui.


PS: tadi nampak satu kumpulan perempuan, 3 orang. Seorang bertudung labuh sehingga bawah punggung, seorang bertudung ala-kadar kurang bahu dan seorang lagi terus tak bertudung dan seksi. Dan kesemua mereka harmoni bersembang dan berkongsi kereta.

Kepelbagaian manusia. Dihimpit oleh 2 perempuan di tempat duduk yang sempit sehingga aku bangun untuk keluarkan diri. Mereka begitu baik hati membuka ruang namun, rapat sangat ya ukhti. Ditepuk di bahu oleh seorang perempuan yang menanyakan keputusan (yang kami fail bersama di tempat yang sama). Daripada yang berpurdah kepada yang freehair. Daripada yang berjubah sehingga yang merokok.

Mendengar 2 lelaki yang baru berkenalan sedang berborak tentang bagaimana mereka dibuang sekolah dan enggan bersekolah lagi... 1001 jenis manusia. Menyebabkan aku terfikir, adakah zon selamat yang aku duduki ini terlalu selamat atau apa? Begitukah keadaan ummah sebenarnya? Mampukah aku bergaul dengan mereka semua?

Itu baru kereta. Hari masuk kelas motor lagi dahsyat orang-orangnya.

Banyak lagi yang perlu dipelajari daripada hidup ini. Benarlah, guru yang paling baik ialah pengalaman.

No comments:

Post a Comment