Wednesday, June 4, 2014

Mukmin mencapai Inner Peace!



"Clear your mind! Focus your spiritual energy!" - Master Mutaito, Dragon Ball.
"Inner peaaace!" - Master Shi Fu, Kungfu Panda 2.
"You must let go of your earthly attachment" - Guru Pathik, Avatar The Last Airbender.

Au kama qal.

Semuanya menyeru kepada satu dogma yang sama. Meminta kita fokus. Meminta kita melepaskan diri daripada sejarah buruk, keduniaan. Menghasilkan suatu kuasa yang hebat, menjadikan mereka pahlawan yang tidak tertanding dek mana-mana musuh.

Tidak peliklah jika kita lihat, Avatar Aang, Po, dan Goku begitu tenang menghadapi musuhnya. Tidak segaris takut muncul di kening mereka. Kerana mereka telah "tenang". Mencapai ketenangan tertinggi. Berjaya melepaskan diri daripada dunia. Kononnya.




Lihat pula pengamal yoga. Begitu asyik melakukannya dengan penuh fokus dan khusyuk. Malah mereka berjaya merasai kemanisan "khusyuk" dan "ibadah" mereka sehingga mereka terdorong untuk melakukannya berulang kali.

Hakikatnya, kita sudah tahu perkara ini. Dalam solat kita diseru untuk khusyuk bukan? Kan kita diseru untuk fokus, mengosongkan minda terhadap dunia, melupakan segala yang berkaitan dengan dunia? Tidakkah khusyuk kita menjadikan ibadah kita manis? Adakah kita berjaya melakukannya?

Maka, mukmin itu mampu mencapai Inner Peace. Harness spiritual energy. dan sebagainya. Solat kita menjadikan kita hebat. Tidak peliklah jika 3,000 sahabat dahulu mampu menewaskan 200,000 tentera Rom. Bayangkan satu angkatan tentera semuanya segagah, setenang dan sefokus Goku. Dicampur dengan bantuan Allah, kekuatan mereka tak terbayang bukan?

Mereka, orang belum Islam, ingin mencapai ketenangan mereka dengan bertapa seberapa lama. Kita mampu mencapai perkara ini lebih 5 kali sehari. Dan jangan lupa, mukmin itu hatinya sentiasa terikat dengan Allah. Sentiasa ingat kepada Dia. Maknanya kita sentiasa mempunyai Inner Peace! Sepatutnyalah.




Kerana itulah Allah melatih kita dengan solat 5 waktu setiap hari. Dan Allah mewajibkan toma'ninah (ketenangan) sebagai salah satu rukun dalam solat. Kerana itulah mukmin itu seharusnya tenang sebagaimana sabda nabi, 
"Sungguh ajaib dalam urusan orang mukmin! Sesungguhnya setiap urusannya baginya ada kebaikan dan perkara ini tidak berlaku melainkan kepada orang mukmin. Sekiranya dia diberi dengan sesuatu yang menggembirakan lalu dia bersyukur maka kebaikan baginya dan sekiranya apabila dia ditimpa kesusahan lalu dia bersabar maka kebaikan baginya." - (Hadis riwayat Muslim) 
 MAKA, adakah kita sebahagian daripada orang mukmin? Adakah kita mempu khusyuk dalam solat? Adakah kita mencapai ketenangan itu? Adakah kita termasuk dalam golongan yang dikatakan ajaib itu?

Jika tidak, teruslah berusaha dan selamat beramal!

Nota: Jangan cuba sambut peluru meriam jika anda rasa anda sudah mencapai Inner Peace. Jangan cuba membelah api jika anda rasa anda sudah mengosongkan minda. Kelak anda mungkin kembali kepada Sang Pencipta serta-merta.

No comments:

Post a Comment